Περιβαντολλογικά

Περιβαντολλογικά Προγράμματα

Συμμετοχή του 1ου Πειραματικού ΓΕΛ Θεσσαλονίκης ?Μανόλης Ανδρόνικος? στις δράσεις του δίκτυου ?ΚΛΙΚ Προστάτευσε το? 2015-2015

 Την Τετάρτη 11 Μαΐου το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης οργάνωσε την παρουσίαση των δράσεων του τοπικού περιβαλλοντικού δίκτυου ?ΚΛΙΚ προστάτευσέ το?. Οι εκδηλώσεις έγιναν στο δημαρχιακό μέγαρο Θεσσαλονίκης στην αίθουσα Μ. αναγνωστάκης.  Συμμετείχαν σχολεία όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, με παρουσιάσεις, φωτογραφίες και αφίσες. Το σχολείο συμμετείχε στην έκθεση φωτογραφίας και αφίσας με θέμα ?Κλικ Προστάτευσε τα αυτοφυή αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά?. Για να δείτε το πρόγραμμα των εκδηλώσεων, τις φωτογραφίες από την έκθεση και την αφίσα μας πατήστε εδώ.

Η συμμετοχή μας στις δράσεις του δίκτυου αποτελεί τμήμα των δραστηριοτήτων που συνδέονται  με τη διάχυση των αποτελεσμάτων του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ που υλοποιεί το σχολείο. Για το 2016 η θεματική του προγράμματος ήταν ?Βιοποικιλότητα και Βιολογικά τρόφιμα?.

Για το διάστημα 11 έως 20 Μαΐου 2016 στο ΦΟΥΑΓΙΕ του Δημαρχιακού Μεγάρου θα εκτίθενται οι φωτογραφίες των μαθητών και των εκπαιδευτικών του δικτύου.

Οι υπεύθυνες καθηγήτριες

Κυριακή Γρηγοριάδου, βιολόγος

Χριστίνα Μιχαηλίδου, μαθηματικός

Παρουσίαση Περιβαλλοντικού Προγράμματος 2015-2016
«Μύρισε τον τόπο σου»

Τη Δευτέρα 11 Απριλίου  στο Πολιτιστικό Κέντρο Τούμπας πραγματοποιήθηκε το 4ο Μαθητικό Φεστιβάλ Περιβαλλοντικών και Πολιτιστικών προγραμμάτων.

Το σχολείο μας εκπροσώπησαν μαθητές της Β΄ τάξης, μέλη της 16μελούς περιβαλλοντικής ομάδας. Ο τίτλος του περιβαλλοντικού μας προγράμματος ήταν ?Μύρισε τον τόπο σου?. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ παρουσιάστηκε ένα μικρό τμήμα της δουλειάς και των δράσεων που υλοποιήθηκαν με τη μορφή video.

 Το πρόγραμμα που υλοποιήσαμε την τρέχουσα σχολική χρονιά αποτελεί τμήμα ενός μεγαλύτερου διετούς ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ που υλοποιεί το σχολείο μας. Στο Πρόγραμμα Erasmus+ συμμετέχουν 6 χώρες, η Τουρκία, Ουγγαρία, Ρουμανία Κροατία, Ιταλία και εμείςΈχει τίτλο ?European School Partnership for Sustainability? ξεκίνησε το Φθινόπωρο του 2014 και η τελευταία συνάντηση έγινε στο Karlovac της Κροατίας από 3/4/2016-9/4/2016. Τα θέματα που διαπραγματευτήκαμε αυτά τα 2 χρόνια ήταν ? Διαχείριση σκουπιδιών και ανακύκλωση? στην Ουγγαρία, ?Νερό και Ενέργεια? στην Ρουμανία και το θέμα μας στο Karlovac της Κροατίας ήταν ?Βιοποικιλότητα και Βιολογικά τρόφιμα?.

 Για να δείτε το video, το πρόγραμμα του φεστιβάλ και περισσότερες φωτογραφίες από τις δράσεις μας πατήστε εδώ

 

Οι υπεύθυνες καθηγήτριες

Κυριακή Γρηγοριάδου, Βιολόγος

Χριστίνα Μιχαηλίδου, Μαθηματικός

Συμμετοχή στο  "Inspiring Science Education" - ISE και GreeNET

Περιβαλλοντικό πρόγραμμα που εκπονήσε το 1ο Πειραματικό Λύκειο Μανόλης Ανδρόνικος, το 20ο Λύκειο Τούμπας και το 2ο  Πειραματικό Γυμνάσιο στο πλαίσο δικτύου σχολικών μονάδων για συμμετοχή στο  "Inspiring Science Education" ISE και GreeNET.

Δείτε την παρουσίαση

Επιμορφωτική διάλεξη-συζήτηση για την ανακύκλωση

Την Πέμπτη 12/3/2015 επισκέφθηκε το σχολείο μας η κα Α. Ριζοπούλου, γεωπόνος, υπεύθυνη της δράσης «Ενημέρωση- Ευαισθητοποίηση για τα απόβλητα συσκευασιών των μαθητών των σχολικών μονάδων Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης».

Στο πλαίσιο της επίσκεψης παρουσιάστηκαν ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα που αφορούν τις καταναλωτικές συνήθειες των κατοίκων της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα με την παρουσίαση γινόταν και συζήτηση με τους μαθητές.  Την δράση παρακολούθησαν 8 μαθητές της Β΄τάξης καθώς και μαθητές της Α΄τάξης.  Οι μαθητές της Β΄ τάξης θα εκπροσωπήσουν το σχολείο μας στη δεύτερη διασχολική συνάντηση Erasmus+ που θα γίνει στην Ουγγαρία.  Τα δεδομένα της παρουσίασης θα αξιοποιηθούν για τη δημιουργία πολυμεσικής παρουσίασης για τα σκουπίδια και την ανακύκλωση στην πόλη μας. 

ΠΡΑΣΙΝΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Και κατά την φετινή σχολική χρονιά συνεχίσαμε το Περιβαλλοντικό μας Πρόγραμμα "Πράσινα Σχολεία".  Οι επιβλέποντες εκπαιδευτικοί ήταν οι :

 

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ -  ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ (ΠΕ)

E-mail

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ, ΠΕ04.01

 Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

              ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:

ΑΧΙΛΛΕΩΣ ΚΛΑΙΡΗ, ΠΕ04.01

 Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

ΜΕΜΕΤΖΙΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΠΕ04.02

 Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

ΔΙΝΤΣΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΠΕ04.01

 Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Για το Δελτίο Απολογισμού του Προγράμματος πατήστε ΕΔΩ.

Για μία Φωτογραφική Παρουσίαση πατήστε ΕΔΩ.

Ομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

«Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ? μια ευκαιρία για την Ελλάδα την εποχή της οικονομικής κρίσης»

 

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΩΝ

Το πρόγραμμα της Π.Ε. ξεκίνησε πριν την κατάθεση/έγκρισή του με δύο συναντήσεις που ως στόχο είχαν να προκαλέσουν τυχόν ενδιαφέρον των συμμετεχόντων για το θέμα.

1η Συνάντηση (03.11.2010):

Ινστιτούτο Goethe, Αίθουσα διαλέξεων, ώρα 20:30

Hans-Josef Fell, μέλος του Ομοσπονδιακού Κοινοβουλίου, εκπρόσωπος σε θέματα ενεργειακής πολιτικής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας «Συνασπισμός 90/Οι Πράσινοι» και μέλος της Επιτροπής για θέματα Περιβάλλοντος, Προστασίας της Φύσης και Πυρηνικής Ασφάλειας.

Διάλεξη: «Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ? μια ευκαιρία για την Ελλάδα την εποχή της οικονομικής κρίσης»

 

2η Συνάντηση (26.11.2010):

Επίσκεψη στη Γκαλερί Artis Causa

Θέμα έκθεσης: «Κλιματική μεταβολή ? ανανεώσιμες πηγές ενέργειας»

Καλλιτέχνες: Ingo D?nnebier, Άρης Γεωργίου, Μανώλης Γιανναδάκης, Αλεξάνδρα Μαράτη, Ruud Matthes, Bernhard Quade, Γιώργος Τσακίρης.

Έγινε ξενάγηση από τον κον Γιανναδάκη Μανώλη, καθηγητή του Τμήματος Εικαστικών του Α.Π.Θ.

Μοιράστηκε ερωτηματολόγιο αξιολόγησης της επίσκεψης.

 

3η Συνάντηση (10.12.2010):

 

Οι συντονιστές αυτοσυστήθηκαν και αναφέρθηκαν στους γενικότερους στόχους της συγκρότησης της ομάδας. Ειπώθηκαν λίγα λόγια για το ρόλο τους στην ομάδα και στη συνέχεια μέσα από συζήτηση επιλέχθηκε το θέμα του προγράμματος και έγινε προσπάθεια ενός υποτυπώδους προγραμματισμού της χρονιάς. Ακολούθησε καταγραφή των στοιχείων των συμμετεχόντων.

Η πρώτη άσκηση είχε ως στόχο την αλληλογνωριμία. Όλα τα μέλη ο καθένας με τη σειρά είπε το όνομά του και συμπλήρωσε μια λέξη που περιέγραφε πώς αισθανόταν εκείνη τη στιγμή. Για παράδειγμα «Έλλη, περίεργη». Ο καθένας φέρνει στην ομάδα διαφορετικές αντιλήψεις και προσδοκίες σχετικά με το τι πρόκειται να ζήσει, έτσι αυτή η άσκηση στοχεύει στο να ζεστάνει την ατμόσφαιρα καθώς επίσης και να βοηθήσει τα μέλη της ομάδας να αντιληφθούν τις συνθήκες και τα συναισθήματα, προσδοκίες και φόβους που σχετίζονται με αυτήν.

Στη συζήτηση που ακολούθησε αναφέρθηκαν ως φόβοι: η έλλειψη συνεργασίας, η βαρεμάρα, έλλειψη εκδρομών και ο αριθμός των εργασιών. Όμως υπήρχαν και αναφορές σε προσδοκίες για γνωριμίες με καινούρια μέρη, για απόκτηση γνώσεων σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος, για ενδιαφέροντα θέματα για μελέτη, ομαδικότητα και αλληλεγγύη, για δημιουργικότητα.

 

Στη συνέχεια η ομάδα επικεντρώθηκε στους πιθανούς στόχους και κανονισμούς της ομάδας και επετεύχθη η σύναψη «συμβολαίου» ως προς τους όρους που πρέπει να διέπουν τη λειτουργία της ομάδας (π.χ. εχεμύθεια, σεβασμός του άλλου, συνέπεια κ.α.)

Στόχος της δραστηριότητας ήταν η συνειδητοποίηση της αξίας των παρακάτω στοιχείων που προωθούν την αποτελεσματικότητα της ομάδας:

  1. Η δέσμευση προς τους στόχους της ομάδας και τους κανόνες λειτουργίας της,

  2. Οι προσδοκίες για το έργο της ομάδας αλλά και για τα άλλα μέλη και

  3. Η υπευθυνότητα για το έργο και για τα μέλη της. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η ανάληψη καθηκόντων και υποχρεώσεων, πράγμα που διευκολύνει επίσης την αποτελεσματικότητα της ομάδας.

Ως κανόνες αποφασίστηκαν:

  1. Επιτρέπονται μόνο μέχρι 3 απουσίες κατά τη διάρκεια του προγράμματος!

  2. Είναι απαραίτητη η συμμετοχή όλων, είτε στα πλαίσια των ομαδικών εργασιών είτε και στη μεγάλη ομάδα

  3. Ακούμε τις απόψεις των συμμαθητών μας, έτσι ώστε να είναι εφικτή η ανταλλαγή απόψεων

  4. Είμαστε συγκεντρωμένοι στο θέμα του προγράμματος

  5. ΣΕΒΑΣΜΟΣ

 

 

4η Συνάντηση (17.12.2010):

 

Η συνάντηση ξεκίνησε με το παιχνίδι «τέσσερις γωνίες» [σχηματοποίηση ασκήσεων πολλαπλών απαντήσεων]. Οι εκπαιδευτικοί-εμψυχωτές διαβάζουν κάθε ερώτηση στη σειρά και δίνουν τις τέσσερις επιλογές. Οι μαθητές κατευθύνονται στην αντίστοιχη γωνία της επιλογής τους.

  1. Τι κάνεις τον ελεύθερό σου χρόνο;

Α. βγαίνω με τους φίλους μου

Β. ασχολούμαι με κάποιο χόμπυ

Γ. δεν έχω ελεύθερο χρόνο

Δ. συμμετέχω σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες [π.χ. φροντιστήριο, ξένες γλώσσες, προγράμματα]

Οι καθηγητές επέλεξαν τη Δ γωνία, ενώ η πλειοψηφία των μαθητών τη γωνία Α. Μία μαθήτρια επέλεξε τη γωνία Γ!

  1. Τι φοβάσαι ότι θα συμβεί στο πλαίσιο του προγράμματος;

Α. έλλειψη εκδρομών-περιπάτων

Β. έλλειψη συνεργασίας

Γ. βαρεμάρα

Δ. αριθμός εργασιών

Οι περισσότεροι φοβήθηκαν την έλλειψη εκδρομών-περιπάτων και τους δόθηκε η διαβεβαίωση ότι θα πραγματοποιηθούν.

  1. Τι προσδοκάς από το πρόγραμμα;

Α. απόκτηση γνώσεων

Β. συνεργασία με άτομα που δεν γνωρίζομαι καλά

Γ. δημιουργικότητα και ως επιστέγασμα γέλιο και διασκέδαση

Δ. γνωριμία με καινούρια μέρη

Οι προσδοκίες τους είχαν σχέση βασικά με την απόκτηση γνώσεων και τη γνωριμία τους με καινούρια μέρη.

  1. Με ποια μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος πιστεύετε ότι έχει σχέση το θέμα του προγράμματος;

Α. Φυσική, Χημεία

Β. Ξένες γλώσσες

Γ. Πληροφορική, Αισθητική Αγωγή

Δ. Όλα τα παραπάνω

Τα μαθήματα Φυσική και Χημεία είχαν τις περισσότερες επιλογές.

  1. Ποιες δραστηριότητες αναμένεις/προσδοκάς στα πλαίσια του προγράμματος;

Α. ομαδικές εργασίες

Β. internet researches

Γ. θεατρικό παιχνίδι

Δ. δραστηριότητες πεδίου

Αυτό που μας έκανε εντύπωση είναι ότι επιλέχθηκαν όλες οι δυνατότητες, τις ομαδικές εργασίες όμως τις επέλεξε μόνο ένας μαθητής!

Στη συνέχεια μοιράστηκε σχεδιάγραμμα εννοιολογικού χάρτη σε κάθε μέλος της ομάδας χωριστά με κεντρική έννοια τον όρο «ανανεώσιμες πηγές ενέργειας» και ζητήθηκε από τα μέλη της ομάδας να συμπληρωθεί, όπως ο καθένας νομίζει καλύτερα και με όσες περισσότερες προεκτάσεις μπορεί ο καθένας. Επισημάνθηκε ότι οι χάρτες θα είναι ανώνυμοι και θα χρησιμοποιηθούν στο τέλος της σχολικής χρονιάς για την αξιολόγηση του προγράμματος. Στους μαθητές δόθηκε χρόνος 10 λεπτών για τη σχεδίαση του χάρτη.


Στη συνέχεια έγιναν παρουσιάσεις των δύο πρώτων «συναντήσεων» της ομάδας από τους ίδιους τους μαθητές.
Οι Γιάγκου Ανδρέας και Ψαλλίδα Ειρήνη αναφέρθηκαν στη διάλεξη του Hans-Josef Fell.
Οι Καμπαλαμπίδης Γιώργος και Πέτροβα Χρυσάνθη αναφέρθηκαν στην επίσκεψη της ομάδας στη γκαλερί Artis Causa.

 

Η επίσκεψη έκλεισε με χωρισμό σε ομάδες 4-5 ατόμων με θέμα: «Έρευνα πεδίου», όπου παρουσιάστηκε σχετικό power-point και αναφερθήκαμε στα ερωτήματα:

- Τι θα μπορούσα να αλλάξω στην καθημερινότητά μου; [σπίτι ? μετακινήσεις]
- Πώς; Με ποιο τρόπο;
- Πόσο θα μου στοιχίσει;

Οι ομάδες θα πρέπει να αποφασίσουν και τον τρόπο παρουσίασης των αποτελεσμάτων τους, με power-point, με θεατρικό ή με κάποιο άλλο τρόπο.


Στόχος της δραστηριότητας είναι


Α) να ευαισθητοποιηθούν γύρω από την ενεργειακή κατάσταση της περιοχής τους
Β) να αποκτήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές για το περιβάλλον και
Γ) να κατανοήσουν την αξία της ομαδικής συνεργασίας και της από κοινού ανακάλυψης.

5η Συνάντηση (14.01.2011):

Οι συντονιστές καλωσόρισαν την ομάδα και ενημέρωσαν σχετικά με τη διεξαγωγή της σημερινής συνάντησης.


Άρχισαν οι παρουσιάσεις των ομάδων:

1η ομάδα : Power-point με θέμα την ?ανακύκλωση?

2η ομάδα : Power-point με θέμα την ?εξοικονόμηση ενέργειας στο σπίτι και στις μετακινήσεις?

3η ομάδα : Θεατρικό και power-point με θέμα ?Τηλεπαιχνίδι : Εσύ τι λες;?

4η ομάδα : Θεατρικό  ? Η πράσινη τάξη?

5η ομάδα : Θεατρικό ? Η παρέα...?

Η παρουσίαση της 6ης ομάδας μετακινήθηκε για την επόμενη συνάντηση λόγω έλλειψης χρόνου και μεγάλης διάρκειας της παρουσίασης.

6η Συνάντηση (21.01.2011):

 

6η ομάδα : Power-point με θέμα : ?Εξοικονόμηση ενέργειας? και θεατρικό ?Αχ, Κούλα? (δύο φίλες μιλάνε για το ίδιο θέμα).  
Κατά την διάρκεια των παρουσιάσεων τραβήξαμε φωτογραφίες.

 

Η συνάντηση συνεχίστηκε με την παρουσίαση του θέματος «ανανεώσιμες πηγές ενέργειας» από τον εκπαιδευτικό Γ. Μεμετζίδη [ΠΕ 04] και συζήτηση πάνω στο θέμα. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στα φωτοβολταϊκά.

 Τέλος, αποχαιρετισμός: Ο κάθε μαθητής αποχωρεί με τάξη λέγοντας μια λέξη ή φράση που αφορά τη συνάντηση που μόλις έληξε.

7η Συνάντηση (28.01.2011):


Στην αρχή της συνάντησης οι μαθητές χωρίστηκαν οι μαθητές στις καινούριες ομάδες τους και βρήκαν όνομα για την ομάδα τους.

Έγινε καταγραφή των μελών, μοιράστηκαν φύλλα εργασίας και οδηγίες του power point για τις ομαδικές εργασίες των μαθητών με θέμα τις «ανανεώσιμες πηγές ενέργειας». [φύλλο εργασίας 1]

Επισήμανση στους συμμετέχοντες της πρότασης να μετρήσουν το οικολογικό τους αποτύπωμα μέχρι την επόμενη συνάντηση! 

Ιδιαίτερη επισήμανση για το deadline των εργασιών!

Έγινε επίσης σύντομη ενημέρωση για την επόμενη συνάντηση: "Μια συνάντηση έκπληξη, με καλεσμένους, εκπλήξεις και μικρά θαύματα! ?
 
8η Συνάντηση (04.02.2011):

Αφού πάρθηκαν απουσίες και έγιναν οι απαραίτητες διευκρινήσεις αναφορικά με το σχηματισμό των ομάδων και το χρονοδιάγραμμα εργασιών τους, παρουσιάστηκε το εκπαιδευτικό δράμα ?2058? με στόχο την περιβαλλοντική αφύπνιση των μαθητών με εμψυχώτρια το μέλος της Π.Ο. Χατζοπούλου Έλλη και την καθηγήτρια Αντικουλάνη Κυριακή.

Άσκηση 1

Εμψυχώτρια: ?Μια βδομάδα πριν μας ήρθε ένα E-Mail. «Λέγομαι Μάρθα και είμαι 16 ετών. Είμαι μαθήτρια της Β? Λυκείου. Το κείμενο συνοδευόταν από μια σειρά φωτογραφιών, οι οποίες μας βοήθησαν να συνθέσουμε μια γενική εικόνα του δωματίου της Μάρθας»

Ερώτηση: Μοιάζει το δωμάτιο της Μάρθας με αυτό το δικό σας; Τι κοινό μπορείτε να βρείτε, τι διαφορετικό;

[το δωμάτιο είναι αλλιώτικο, σκοτεινό και έχει περίεργα αντικείμενα, δεν , έχει κρεβάτι, ούτε βιβλιοθήκη, ούτε γραφείο, ούτε καν πόρτα]

Ο καθένας σηκώνεται, παίρνει ένα αντικείμενο, το δείχνει στην υπόλοιπη ομάδα και εξηγεί τι είναι ή και διαβάζει αυτά που είναι γραμμένα πάνω στο επιλεγμένο αντικείμενο.

Άσκηση 2

Χωρισμός σε ομάδες, μοιράζεται έγχρωμο χαρτόνι πάνω στο οποίο είναι γραμμένο το όνομα της Μάρθας και σχεδιασμένο ένα σώμα καθώς και ένας μαρκαδόρος.

Μπορούμε να φανταστούμε πώς είναι η ζωή της Μάρθας; Τι συζητά με τους γονείς της; Πού είναι οι φίλοι της;

Καταγράφονται οι απόψεις της ομάδας και στη συνέχεια κάθε ομάδα παρουσιάζει τη δικιά της άποψη για τη ζωή της Μάρθας.

- Δεν έχει κρεβάτι

- Τρέφεται με 20 σταγόνες νερό κάθε μέρα

- Συμπληρώματα διατροφής

- Κονσέρβες, φασόλια

- Έχει εγκαύματα, εξανθήματα

- Έχει οικογενειακά προβλήματα

- Γράφει τα προβλήματά της σε πλαστικές σακούλες και τις κρατάει σε ένα σιδερένιο κουτί

- Φοβάται τα ποντίκια, το σκοτάδι, το θάνατο, τα μικρόβια

- Η ατμόσφαιρα αποπνικτική, παντού ερείπια

- Έχει άσθμα και φοράει μάσκα

- Στο σχολείο πηγαίνουν όλο και λιγότερα παιδιά, άρα έχει λίγους φίλους

- Περιμένει για βοήθεια, δεν έχει ελπίδες για το μέλλον

- Κλαίει

- Ζει στο 2058

- Δε συμπεριφέρεται σαν έφηβη [και δεν έχει τις ίδιες ευκαιρίες με παιδιά της ηλικίας της] - δεν έχει δραστηριότητες

- έλλειψη πηγών ενέργειας, π.χ. ηλεκτρικό ρεύμα

Άσκηση 3

Στη συνέχεια έχουμε τη δυνατότητα να παρακολουθήσουμε στιγμές από την καθημερινότητά της Μάρθας.

Στην ίδια ομάδα παρακολουθούμε τη Μάρθα να παίρνει μέρος στο Οικογενειακό Συμβούλιο της Πέμπτης. Η ομάδα πρέπει να σκεφτεί ένα σενάριο και να προετοιμαστεί για να το παρουσιάσει.

Εξηγούμε τη διαδικασία της παρουσίασης. Η μουσική παίζει δυνατά, τα φώτα σβήνουν και η πρώτη ομάδα σηκώνεται, παίρνει θέσεις και παγώνει. Με το που ανοίγει ο overhead-projector σβήνει η μουσική και η ομάδα παρουσιάζει την άποψή της για το Οικογενειακό Συμβούλιο. Κάποια στιγμή τελειώνει, τα μέλη της ομάδας παγώνουν, το φως σβήνει και η μουσική αρχίζει. Η ίδια διαδικασία συνεχίζεται και με τις υπόλοιπες ομάδες.

Τα φώτα ανοίγουν.

Άσκηση 4

Σε κάθε συμμετέχοντα μοιράζεται μια κάρτα. Από τη μια πλευρά αναγράφεται:

  • Τι φοβάμαι περισσότερο;

Και από την άλλη:

  • Τι ονειρεύομαι;

Το κάθε μέλος της ομάδας πρέπει μέχρι την επόμενη συνάντηση να καταγράψει τις σκέψεις του για τα δύο αυτά ερωτήματα

 

9η Συνάντηση (11.02.2011):

Στην αρχή της συνάντησης παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της άσκησης 4. Ενδεικτικές απαντήσεις:

Τι φοβάμαι περισσότερο;

- Μήπως τελειώσουν οι προμήθειες!

- Μήπως δεν ξαναδώ τους γονείς μου!

- Τα ποντίκια! Τις τοξίνες! Την έλλειψη φαρμάκων!

- Το φως του ήλιου! Το σκοτάδι!

- Το θάνατο! Τη μοναξιά!

Τι ονειρεύομαι;

- Άφθονο νερό! Ένα καθαρό περιβάλλον! Να μπορώ να βγαίνω έξω!

- Μεγάλο και ευκατάστατο σπίτι!

- Να ζήσω! Να κάνω όνειρα! Ένα καλύτερο αύριο! Να επιβιώσω!

- Να ξαναδώ την οικογένειά μου! Να ξαναζήσω με την οικογένειά μου!

 

Άσκηση 5

Είμαστε συμπολίτες της Μάρθας. Ο καθένας παίρνει ένα αυτοκόλλητο όπου αναγράφεται π.χ. «ΠΟΛΙΤΗΣ 1» κλπ. Στη μέση του κύκλου υπάρχουν χαρτάκια και καρβουνάκια. Ο καθένας παίρνει και από ένα, ζωγραφίζει τον εαυτό του/πολίτη μέσα σ? αυτήν την πόλη.

Στη συνέχεια με τον ίδιο θεατρικό τρόπο, αρχίζει η μουσική, κλείνουν τα φώτα και ο κάθε ένας χωρίς συγκεκριμένη σειρά, απλώς μόλις αισθανθεί έτοιμος, σηκώνεται και κάθεται σε μια καρέκλα τοποθετημένη απέναντι από το ημικύκλιο μπροστά στο δωμάτιο της Μάρθας. Μόλις καθίσει ανοίγει ο overhead-projector και κλείνει η μουσική. Δείχνοντας το σχέδιο λέει ο κάθε ένας ποιος είναι, τι κάνει κλπ. Αν κάποιος θέλει να κάνει μια διευκρινιστική ερώτηση, χτυπάει τα χέρια και ρωτάει ? Μόλις τελειώσει, κλείνει το φως, αρχίζει η μουσική και περιμένουμε τον επόμενο.

Άσκηση 6

Με το που τελειώνει η προηγούμενη άσκηση, σταματάει η μουσική και ανοίγει το φως του overhead-projector.

Η Μάρθα [Αντικουλάνη Κυριακή] ξαπλώνει πάνω στο κιλίμι, κοιμάται και βλέπει εφιάλτη. Ξυπνάει ιδρωμένη από το όνειρο, φροντίζει να βεβαιωθεί ότι είναι ασφαλής από τα ποντίκια βάζοντας το γάντι, ελέγχοντας το σκοινί και βάζοντας και άλλη κόλλα για τα ποντίκια, πίνει 5 σταγόνες από το νερό, πιάνει το φακό και ανεβαίνει τη σκάλα να ρίξει μια τελευταία ματιά από την ταράτσα του σπιτιού της στην αγαπημένη της πόλη. Έχει αποφασίσει να φύγει. «Είναι αργά πια για μας!» φωνάζει.

Ανοίγουν τα φώτα και εξηγούμε την επόμενη άσκηση. Ο καθένας παίρνει από ένα γάντι, υποτίθεται ότι κρατάει κάτι στο χέρι του και παριστάνει έναν από τους πολίτες αυτής της πόλης. Μπορεί να βρίσκεται στους δρόμους, στο σπίτι του, οπουδήποτε. Ο καθένα σκέφτεται τι θα κάνει και τι θα πει, όταν έρθει η σειρά του. Τα φώτα κλείνουν.

Η Μάρθα φωτίζει από την ταράτσα του σπιτιού της κάθε έναν από τους «πολίτες», οι οποίοι είναι ανθρωπάκια ακίνητα-αμίλητα, και μόνο όταν τους φωτίζει με το φακό η Μάρθα κινούνται και μιλούν. Σταματούν μόλις απομακρυνθεί ο φακός. Τέλος η Μάρθα κατεβάζει το φακό και κυκλοφορεί γύρω τους βάζοντας στο καθένα χέρι/γάντι και ένα φασόλι. Βγαίνει από την αίθουσα και κλείνει με θόρυβο την πόρτα.

Τα φώτα ανοίγουν και επιστρέφουμε στο σήμερα κρατώντας στα χέρια μας ένα σπόρο φασολιού.

Άσκηση 7

Μπορούμε να ανατρέψουμε την ιστορία; Θα δοκιμάσουμε να «φυτέψουμε το δικό μας σπόρο»; Για εμάς δεν είναι ακόμα αργά.

Στη μέση βάζουμε πολύχρωμα χαρτάκια post-it. Κάθε ένας παίρνει από ένα και καταγράφει, τι υπόσχεται να κάνει στο μέλλον. Στη συνέχεια σηκώνεται και το κολλάει στον τοίχο πάνω από το δωμάτιο της Μάρθας.

Το δωμάτιο της Μάρθας γεμίζει χρώμα?

Υπόσχομαι...

-να βοηθήσω όπως μπορώ για να σώσω την κάθε Μάρθα

- να θυσιάσω ότι μπορώ για την αλλαγή της κατάστασης

- να κάνω ότι μπορώ για να κρατήσω αυτόν τον πλανήτη καθαρό και να παλέψω για να μην εξαφανιστούν τα ζώα

- να συμβάλλω όσο μπορώ στην ανακύκλωση

- να εξοικονομήσω ενέργεια για ένα καλύτερο αύριο

- να προσέχω τον κόσμο γύρω μου και να φροντίζω γι? αυτόν

- να βοηθήσω τον κόσμο για ένα καλύτερο αύριο ?

- να ζω πιο οικολογικά και να επηρεάζω και τους γύρω μου

- να φυτέψω αυτό το φασόλι για να γεννηθεί ένας νέος πόρος ζωής

- αν ο καθένας μας φυτέψει ένα σπόρο, να φτιάξουμε ένα δάσος που θα μας σώσει

- να φροντίσω το περιβάλλον της πόλης μου

- να ανακυκλώνω οτιδήποτε ανακυκλώνεται

- να βρω αυτό που ψάχνουμε

- να βελτιώσω την κατάσταση όσον αφορά την ενέργεια

- να αποφασίσω, τι θέλω να κάνω στη ζωή μου

- να προσπαθήσω να πείσω τους ανθρώπους να σώσουν τη γη

- να βοηθάω τον κάθε άνθρωπο, όταν αυτός με χρειάζεται

- να μην ξοδεύω άσκοπα νερό

- να εξοικονομώ ενέργεια

- να βοηθήσω τον πλανήτη και τους συνανθρώπους μου

- να προσπαθώ πάντα για το καλύτερο

- να προσέχω περισσότερο το περιβάλλον


10η συνάντηση (18.02.2011):

Έγινε η συγκέντρωση της ομάδας και πάρθηκαν οι απαραίτητες απουσίες. Στη συνέχεια δόθηκε από τον κ. Παπαδόπουλο Στ. , μέλος της Π.Ο., φύλλο εργασίας στους μαθητές για να δοκιμάσουν τις γνώσεις τους στις Ανανεώσιμες-Ήπιες Πηγές Ενέργειας. Αφού έγινε έλεγχος του φύλλου εργασίας ακολούθησε παρουσίαση από τον κ. Παπαδόπουλο με θέμα: "Ενέργεια από σύντηξη και από σχάση. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα".

 

11η συνάντηση (25.02.2011):

Οι συντονιστές, αφού καλωσόρισαν την ομάδα και πήραν απουσίες, ενημέρωσαν για την διεξαγωγή της σημερινής συνάντησης.

Αμέσως μετά άρχισε η παρουσίαση των εργασιών των μαθητών κατά ομάδες σε power-point με θέματα :

1) Αιολική ενέργεια

2) Γεωθερμία

Μετά από κάθε εργασία ακολουθούσε αναστοχασμός ανά 4άδες και συζήτηση στην ολομέλεια.

Στο τέλος της συνάντησης έγινε αναλυτική ενημέρωση για την επικείμενη επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Κορδελιού την Τρίτη, 01.03.2011.

 

12η συνάντηση (01.03.2011):

Προγραμματισμένη επίσκεψη Π.Ο. στο Κ.Π.Ε. Κορδελιού με συνοδούς καθηγητές τους Τζαβάρα Κ. και Μεμετζίδη Γ.

Συζήτηση -προβληματισμός-δραστηριότητες με θέμα την Ενέργεια ( Είδη, Παραγωγή, Μεταφορά, Κατανάλωση, Περιβαλλοντικά προβλήματα, Φορείς).

 

13η συνάντηση (11.03.2011):

 

Παρουσίαση των εργασιών των μαθητών:

3) Ηλιακή ενέργεια-φωτοβολταϊκά

4) Υδροηλεκτρική ενέργεια

5) Υδρογόνο καύσιμο

Μετά από κάθε εργασία ακολουθούσε αναστοχασμός ανά 4άδες και συζήτηση στην ολομέλεια.

 

14η συνάντηση (18.03.2011):

 

Παρουσίαση της εργασίας:

6) Ηλιακή ενέργεια-Βιοκλιματική αρχιτεκτονική [prezi]

Μετά την εργασία ακολούθησε

Α) αναστοχασμός ανά 4άδες και συζήτηση στην ολομέλεια

Β) παρουσίαση του προγράμματος παρουσίασης prezi

 

15η συνάντηση (01.04.2011):

Κλείσιμο ομάδας

 

16η συνάντηση (08.04.2011):

Προετοιμασία για την εκδρομή στη Μαρώνεια και προτάσεις για παρουσίαση του προγράμματος

 

17η συνάντηση (14-16.04.2011):


Επίσκεψη στο ΚΠΕ Μαρώνειας για ενημέρωση σχετικά με τις ΑΠΕ και περιήγηση στο αιολικό πάρκο Ν.Σάντας.

Πρόσθετες πληροφορίες